Η κίνηση ανάμεσα στα αυτοκίνητα είναι από τα βασικότερα ατού του δικύκλου στην πόλη. Ωστόσο, αυτή η πρακτική, γνωστή ως διήθηση, κρύβει τεράστιους κινδύνους. Ιδού πώς θα αποφύγετε τους περισσότερους.
Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλο μέρος των τροχαίων ατυχημάτων στα οποία εμπλέκεται δίκυκλο έχουν γίνει σε συνθήκες πυκνής κίνησης. Το σενάριο είναι γνωστό και όλοι το έχουμε λίγο-πολύ ζήσει: Η μοτοσικλέτα κινείται ανάμεσα σε ακινητοποιημένα αυτοκίνητα και σε ένα από αυτά ο οδηγός αποφασίζει να αλλάξει απροειδοποίητα λωρίδα κίνησης. Κόβει έτσι το δρόμο στο δίκυκλο και η κατάληξη εξαρτάται και από το πόσο προετοιμασμένος είναι ο αναβάτης. Αν φρενάρει έγκαιρα, όλα καλά. Αν όχι, το ατύχημα είναι δεδομένο και η διήθηση, κάτι τόσο απλό (φαινομενικά) και πρακτικό, που γίνεται σχεδόν υποσυνείδητα, μπορεί να μας βάλει σε μεγάλο κίνδυνο.
Με την τιμή της βενζίνης να μην βρίσκεται σε πολύ απαγορευτικά επίπεδα τελευταία, όλος και περισσότερος κόσμος επιλέγει ξανά το αυτοκίνητό του για να κινείται καθημερινά. Αυτό έχει ως συνέπεια την αυξημένη κίνηση στους δρόμους της πόλης και τα σημαντικά μεγαλύτερα μποτιλιαρίσματα σε σχέση με αυτά που είχαμε συνηθίσει μέχρι πρότινος. Ας θυμηθούμε λοιπόν κάποιες χρήσιμες συμβουλές-πληροφορίες, ώστε να βγούμε κάθε φορά αλώβητοι από τον λαβύρινθο του μποτιλιαρίσματος.
Σκέψεις για ηρεμία μυαλού
• Όταν ανεβαίνουμε στο δίκυκλό μας σταματάμε να σκεφτόμαστε οτιδήποτε άλλο πέραν την οδήγησης, όσο σημαντικό και αν-νομίζουμε ότι-είναι αυτό. Δίνουμε ραντεβού ξανά με τις σκέψεις μας όταν φτάσουμε στο προορισμό μας!
• Κάντε τις εξής ερωτήσεις στον εαυτό σας οι οποίες πιστεύουμε ότι θα σας βάλουν στη σωστή νοοτροπία όσον αφορά γενικότερα την οδήγηση δικύκλου στην πόλη. Θα εμπιστευόσασταν τη ζωή σας σε έναν άνθρωπο για τον οποίο δεν ξέρετε απολύτως τίποτα; Αν ναι, κατά πόσο; Να σας θυμίσουμε ότι με τη διήθηση αυτό το κάνετε κάθε ημέρα ίσως και δεκάδες φορές το λεπτό…
• Έχετε πάντα στο νου σας πως ό,τι και να γίνεται στους δρόμους θα φτάνετε πάντα πολύ πιο γρήγορα στον προορισμό σας από ό,τι αν οδηγούσατε αυτοκίνητο. Έτσι δεν υπάρχει απολύτως κανένας λόγος να βιάζεστε. Σκεφτείτε επίσης ότι όσο και να προσπαθείτε να πάτε γρήγορα μέσα στην κίνηση με το δίκυκλό σας ο χρόνος που θα κερδίσετε-εάν οδηγούσατε φυσιολογικά και χαλαρά-μετριέται σε μερικά μόλις λεπτά. Οπότε σκεφτείτε πραγματικά αν αυτά τα λιγοστά λεπτά αξίζουν το επιπλέον και σημαντικά μεγαλύτερο ρίσκο που παίρνετε για τη σωματική-και ψυχική-σας ακεραιότητα.
Εγρήγορση και προετοιμασία
• Διατηρήστε χαμηλή και σταθερή ταχύτητα. Αυτό σημαίνει λογική απόσταση από το προπορευόμενο δίκυκλο (ανάλογα και με την ταχύτητα που κινείστε), προοδευτικό άνοιγμα του γκαζιού αλλά και χρήση φρένων. Κινούμενοι ανάμεσα σε ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, καλό είναι να μην ξεπερνάτε τα 50-60 χλμ./ώρα (στο ταχύμετρο), ενώ σε περίπτωση που και τα αυτοκίνητα κινούνται, αυξήστε την ταχύτητά σας, το πολύ μέχρι 20 χλμ./ώρα παραπάνω από αυτά.
• Μένουμε 100% συγκεντρωμένοι στο δρόμο μπροστά μας. Κοιτάμε μπροστά σε μέση και μεγάλη απόσταση εναλλάσσοντας συνεχώς το σημείο που εστιάζουμε την προσοχή μας ώστε να «σκανάρουμε» συνεχώς το δρόμο σε ικανοποιητικό βαθμό. Αν δεν το κάνετε ήδη, θα σας φανεί πολύ κουραστικό στην αρχή, αλλά μετά από λίγο καιρό θα απορείτε για το πώς επιβιώνατε τόσο καιρό.
• Δεν αφαιρούμαστε για κανένα λόγο. Ακόμη και η στιγμιαία ματιά στον πίνακα οργάνων μπορεί να μας στοιχίσει πολύτιμα δέκατα του δευτερολέπτου σε χρόνο αντίδρασης. Τα ακουστικά για τη μουσική ή για το κινητό τηλέφωνο καλό θα είναι να αποφεύγονται.
• Κινούμενοι ανάμεσα σε ουρές αυτοκινήτων μην εστιάζετε το βλέμμα σας στο πίσω μέρος τους, αλλά στις μπροστινές ρόδες, ώστε να δείτε εγκαίρως την αλλαγή κατεύθυνσης. Έχετε επίσης υπόψη σας ότι θα πρέπει να βλέπετε κυρίως το πίσω μέρος του αυτοκινήτου. Αν το «προφίλ» του φαίνεται μεγαλύτερο από το συνηθισμένο αυτό σημαίνει ότι συγκλίνει με την πορεία σας και το αντίθετο.
• Προσοχή στους «αναποφάσιστους»! Οχήματα που κινούνται κοντά στις διαχωριστικές γραμμές ή μακρύτερα από το συνηθισμένο οδηγούνται είτε από αφηρημένους είτε από αναποφάσιστους οδηγούς που μπορούν να αλλάξουν κατεύθυνση ανά πάσα στιγμή.
• Να είστε πάντα προετοιμασμένοι για απότομο φρενάρισμα. Έχετε πάντα ένα ή δύο δάχτυλα στη μανέτα (ανάλογα με τη δύναμη των φρένων σας) και τα πόδια έτοιμα να πιέσουν το πίσω φρένο ή να κατεβάσουν ταχύτητα στο κιβώτιο. Προσέχετε όμως να μην τα χρησιμοποιείτε χωρίς να το καταλαβαίνετε γιατί το πίσω στοπ θα είναι μόνιμα αναμμένο και αυτοί που ακολουθούν δεν θα ξέρουν πότε φρενάρετε πραγματικά. Επίσης, έτσι υπερθερμαίνετε και φθείρετε γρηγορότερα τα φρένα σας.
• Μην πατάτε πάνω στις λευκές διαχωριστικές λωρίδες. Ο συντελεστής τριβής τους είναι εξαιρετικά χαμηλός και όταν βρέχει είναι απλά επικίνδυνες. Ακόμη και αν έχετε ABS δεν θα μπορέσετε να ακινητοποιήσετε το δίκυκλό σας εγκαίρως.
• Στην περίπτωση που η μοτοσικλέτα σας δε διαθέτει ABS, εξασκηθείτε στο «φρενάρισμα πανικού». Σε ένα κλειστό από την κυκλοφορία χώρο, κινηθείτε με ταχύτητες πόλης και τερματίστε σταδιακά τη διαδρομή της μανέτας/ποδόφρενου φτάνοντας σε σημείο να μπλοκάρετε τους τροχούς. Απελευθερώστε στιγμιαία και ξαναπατήστε φρένο. Δοκιμάστε αρχικά με το πίσω, ύστερα με το εμπρός και μετά και με τα δύο μαζί. Με αρκετή εξάσκηση, η οποία επιβάλλεται, θα μπορείτε να φρενάρετε απότομα, ελέγχοντας το μπλοκάρισμα των τροχών και θα συνηθίσετε να κατανέμετε σωστά την πίεση στα φρένα μεταξύ των δύο αξόνων.
• Προσοχή στα κενά που παρουσιάζονται μεταξύ των αυτοκινήτων μέσα στην κίνηση. Αφού τα είδατε εσείς, τα είδε σίγουρα και κάποιος «αγανακτισμένος» οδηγός αυτοκινήτου που δεν θα διστάσει στο ελάχιστο να αλλάξει λωρίδα και να τα καλύψει γρήγορα-γρήγορα, νομίζοντας ότι έτσι θα κερδίσει χρόνο. Πλησιάστε με εξαιρετική προσοχή.
• Ο κίνδυνος ατυχήματος στη διήθηση πολλαπλασιάζεται για εμάς όταν υπάρχει μεγάλη διαφορά ταχύτητας ανάμεσα στις λωρίδες που κινούμαστε, ειδικά όταν υπάρχουν μεγάλα κενά στη λωρίδα που κινείται ταχύτερα. Όλο και κάποιος «αγανακτισμένος» θα θελήσει να αλλάξει λωρίδα.
• Όταν προσπερνάτε φορτηγά ή λεωφορεία θα πρέπει επίσης να είστε σε ιδιαίτερα αυξημένη εγρήγορση. Δεν βλέπετε τα οχήματα μπροστά τους και ο οδηγός τους ίσως να μην έχει δει εσάς, οπότε είναι επικίνδυνο. Ελαττώστε ταχύτητα μέχρι να βεβαιωθείτε ότι το μπροστινό όχημα δε σκοπεύει να αλλάξει λωρίδα ή τουλάχιστον σας έχει δει. Επίσης, μπροστά από σταματημένο λεωφορείο μπορεί να καραδοκεί κάποιος πεζός!
• Μη διστάζετε να χρησιμοποιήσετε διακριτικά την κόρνα σας, όταν θεωρείτε ότι κάποιος δε σας έχει δει και μπορεί να σας κόψει το δρόμο. Να το κάνετε όμως πριν φτάσετε δίπλα του για να μην τους ξαφνιάσετε. Ένας θεός ξέρει πώς θα αντιδράσουν τότε…
• Σε συνθήκες μειωμένης ορατότητας ή ασυνήθιστα μεγάλου μποτιλιαρίσματος καλό είναι να έχετε αναμμένα και τα αλάρμ, καθώς κινείστε. Επίσης, καλό είναι να τα έχετε ανάμμενα αν είστε ο τελευταίος στο «τρενάκι» για να προειδοποιείτε άλλους δικυκλιστές που μπορεί να σας πλησιάσουν.
• Δείξτε εξαιρετική προσοχή όταν οδηγείτε με τον ήλιο κόντρα. Οι οδηγοί των αυτοκινήτων κλείνουν ελαφρά τα μάτια τους για να αντισταθμίσουν την ένταση του φωτός με αποτέλεσμα να γινόμαστε ακόμη πιο δυσδιάκριτοι στους καθρέπτες τους, ενώ και τα φώτα μας χάνουν την αποτελεσματικότητά τους σε μεγάλο βαθμό.
Η ταχύτητα στα μέτρα μας
• Μην αφήνετε τα δίκυκλα που σας ακολουθούν να καθορίσουν την ταχύτητα με την οποία κινείστε. Αν οι αναβάτες τους είναι πιο γρήγοροι από εσάς, κάντε ευγενικά στην άκρη, αφήστε τους να περάσουν και οδηγήστε με το ρυθμό που νιώθετε εσείς άνεση και ασφάλεια.
• Αν εσείς είστε πιο γρήγορος, αποφύγετε να κολλάτε στον μπροστινό σας. Εκτός από εκνευριστικό είναι και επικίνδυνο. Αν αυτός χρειαστεί να φρενάρει δυνατά τότε κατά πάσα πιθανότητα δεν θα μπορέσετε να αντιδράσετε σωστά και να προκαλέσετε ατύχημα. Πατήστε ευγενικά (όχι επίμονα και μανιακά δηλαδή) την κόρνα σας για να του δείξετε ότι θέλετε να περάσετε. Κρατήστε ακόμη μεγαλύτερη απόσταση αν βρέχει.
• Μην προσπαθήσετε να ακολουθήσετε κάποιον που είναι πιο γρήγορος από εσάς. Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να εκθέσετε τον εαυτό σας σε πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο. Γενικά η ταχύτητα με την οποία κινούμαστε ανάμεσα στα αυτοκίνητα δεν δείχνει απολύτως τίποτα για τις ικανότητές μας ως αναβάτες. Το μόνο που δείχνει είναι το ρίσκο που είμαστε διατεθειμένοι να πάρουμε κινούμενοι σε αυτές τις συνθήκες.
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου