29.11.19

Ετικέτες Λιπαντικών Μοτοσυκλέτας: Τι Σημαίνουν Όλα Αυτά;


JASO, API, SAE. Μπερδεύτηκες; Ας αρχίσουμε με τα βασικά, όπως οι σημάνσεις στην συσκευασία του λαδιού κινητήρα 


Κάθε συσκευασία λαδιού κινητήρα έχει σημάνσεις, που μας ενημερώνουν σχετικά με τις ιδιότητές του. Οι εταιρείες λιπαντικών το κάνουν για να μας διευκολύνουν να επιλέξουμε το σωστό. Για να δούμε τις προδιαγραφές που συνιστά ο κατασκευαστής του οχήματός μας.

Ιξώδες

Αυτό είναι το πρώτο που βλέπουμε σε μια συσκευασία. Οι κοινές ονοματολογίες είναι 5W-40, 10W-40, 20W-50. Σε μια ετικέτα μπορείτε να δείτε και την ένδειξη SAE (Society of Automotive Engineers), αλλά για αυτό θα γράψουμε στη συνέχεια. To πρώτο νούμερο υποδηλώνει το απόλυτο ιξώδες και υποδηλώνει την χαμηλότερη θερμοκρασία που μπορεί το λάδι να προστατεύσει τον κινητήρα. Το 0 είναι οι -35οC και οι επόμενες κατηγορίες υπολογίζονται ανά 5 βαθμούς κελσίου. Ένα προϊόν 5W διατηρεί τις ιδιότητες του στους -30οC, ένα 10W στους -25οC κ.ο.κ..

Το δεύτερο είναι το κινηματικό ιξώδες του λαδιού στους 100οC και όχι στη μέγιστη θερμοκρασία περιβάλλοντος. Μικρότερο ιξώδες ρέει ευκολότερα και λέγεται συνήθως "λεπτό". Από την άλλη πλευρά, ένα πιο ρευστό ιξώδες ρέει πιο αργά και το ονομάζουμε "παχύ". Έτσι, ένα λάδι 10W-40 είναι πιο παχύρευστο από το 15W-50.

Η ασφαλέστερη επιλογή είναι αυτή που συνιστά ο κατασκευαστής.

SAE (Society of Automotive Engineers)

Είναι η Κοινωνία των Μηχανικών Αυτοκινήτων. Είναι οι άνθρωποι που καθόρισαν τα πρότυπα για τους επαγγελματίες μηχανικούς σε διάφορες βιομηχανίες. Μεταξύ των βασικών μελών ήταν ο Henry Ford, ο Thomas Edison, ο Glenn Martin, ο Orville Wright και ο Charles Kettering. Αυτή τη στιγμή έχουν πάνω από 138.000 μέλη παγκοσμίως. Το πρότυπο ιδιοτήτων λαδιού όπως ο δείκτης ιξώδους καθορίστηκe από την SAE και ονομάζεται SAE J300.


API (American Petroleum Institute)

Πρόκειται για το πρότυπο του Αμερικανικού Ινστιτούτου Πετρελαίου. Με απλά λόγια ορίζει την καταλληλότητα του λαδιού για ένα όχημα ανάλογα με το πότε έχει παραχθεί. Με άλλα λόγια, οι καινούργιες μοτοσυκλέτες απαιτούν υψηλότερων προδιαγραφών λάδι. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα λάδια έχουν εξελιχθεί σε συνεργασία με τους κατασκευαστές οχημάτων και το API.

Το ισχύον πρότυπο για τους βενζινοκινητήρες, SN, ισχύει από τον Οκτώβριο του 2010 για τα οχήματα που παράγονται από το 2011 και μετά. Τα λάδια με δείκτη SJ συνιστώνται για χρήση σε κινητήρες πριν το 2001 και με SL είναι κατάλληλα για κατασκευαστές πριν από το 2004. Τα SM είναι κατάλληλα για κινητήρες μέχρι και το 2010.

JASO (Japanese Automotive Standards Organization)

Η σύντομη περιγραφή είναι η συμβατότητα του λαδιού με "υγρούς συμπλέκτες". Το λάδι κινητήρα σε όλες σχεδόν τις μοτοσυκλέτες μοιράζεται μεταξύ της προστασίας των εξαρτημάτων του κινητήρα, του κιβωτίου ταχυτήτων και του συμπλέκτη. Το πρότυπο αι JASO T 903: 2006 ταξινομείτε σε τέσσερις κατηγορίες (MA, MA1, MA2, MB).

Το πρότυπο JASO T 904: 2006 βασίζεται σε αποτελέσματα δοκιμών τριβής στο σύστημα συμπλέκτη. Το JASO MA2 προορίζεται για μοτοσυκλέτες με υγρό συμπλέκτη και το JASO MB για δίκυκλα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...